Автор: Костянтин Олійник, ІТ-фрілансер, співробітник Fastweb S.p.A
В час розвитку цифрових технологій, одним з найбільш розповсюджених цифрових товарів є відеоігри. Ключовою умовою для створення хорошого продукту є значне фінансування, тому країни, де існують компанії, які створюють відеоігри, мають високий рівень інтелектуального капіталу та хороше інвестування в ІТ сферу. На сучасному етапі, виробництво відеоігор є престижним та прибутковим навіть в період кризи, яку сьогодні переживає Україна. Так, в час американської кризи у 2008, ігрова промисловість принесла країні більше 11$ мільярдів прибутку. Більше того, не зважаючи на загальний спад темпів світової економіки, попередні дослідження прогнозують зростання світового ігрового ринку у 2016 році на 95$ мільярдів, а у 2017 – на 100$ мільярдів.
Варто зазначити, що ігри сприяють інтенсифікації розвитку і суміжних продуктів – зокрема, сервісів ігрового стрімінгу (безперервної передачі мультимедійних даних), таких як Twitch та YouTube Gaming, де можна дивитись їхнє відеопроходження, що для молоді по всьому світі навіть замінює телебачення. В Європі та Америці відбуваються турніри, де команди змагаються в проходженні таких комп’ютерних ігор як Counter-Strike та Dota2. Крім того, на основі комп’ютерних ігор навіть знімають високобюджетні фільми. Наприклад, лише в 2016 році на екрани вийдуть картини «Warcraft» та «Assasin’s Creed», зняті по мотивах однойменних відеоігор.
Корисний закордонний досвід: неймовірний прорив Польщі
Прикладом значного досягнення в ігровій індустрії може слугувати сусідня Польща, славу якій принесла компанія СD Project Red завдяки серії ігор «The Witcher» (Відьмак), перша частина якої вийшла в 2008 році та отримала велику популярність по всьому світі. Було продано більше двох мільйонів копій.
У 2011 році вийшла наступна частина гри – «Відьмак 2- вбивця королів», яка була графічно більш привабливою, і завдяки цікавому, нелінійному сюжету зібрала ще більше прихильників. Станом на 2013 рік, загалом було продано більш ніж 6 мільйонів копій обох частин гри.
В травні 2015-го року світ побачила остання частина гри «Відьмак 3-Дикий Гін», продажі якої після всього лише шести тижнів з моменту виходу, склали більше 6 мільйонів копій. Гра зібрала більше 200 нагород, була визнана найкращою грою року. CD Project RED, які були визнані найкращою студією року, справді вплинули на імідж Польщі в міжнародному ІТ співтоваристві.
Та навіть політики оцінили такий ігровий прорив: під час візиту до Польщі Президента США в 2011 році, тодішній перший міністр Дональд Туск подарував Бараку Обамі диск з грою, а під час наступного візиту в Польщу, американський президент заявив в інтерв’ю, що пам’ятає про подарунок і гру можна вважати символом національної гордості: «Це наочно демонструє, яке місце Польща займає у новій глобальній економіці, це данина таланту та трудовій етиці польського народу». Це, варто зазначити, є великим досягненням, тому що до цього часу політики ніколи не коментували відеоігри.
Чи все так просто в світовій ігровій індустрії?
Успіх закордонних відеоігор наочно демонструє, що вони – це не лише престиж, але й нові робочі місця та зреалізований потенціал креативного сектора населення. Проте не все так однозначно: виробники популярних ігор стикалися з великою кількістю проблем.
Першою з них є недосконалі системи захисту ігор: наприклад, гра Assasin’s Creed 2 від Французької компанії Ubisoft, доводила просто до пересердя гравців, через постійні вимоги «підключення до інтернету». Така технічна недосконалість привела до наступної проблеми, яка полегшила життя користувачам, але суттєво ускладнила його розробникам – до піратства. Зокрема, піратський тираж першої частини гри «Відьмак» перевищив офіційний в три рази, а злам системи захисту другої частини гри призвів до того, що тисячі користувачів по всьому світі не могли активувати гру та встановити оновлення, а виробникам довелося відключити повністю систему захисту та втратити велику частину прибутку.
Проте ключем до подолання цієї проблеми стало спрямування ігор в першу чергу на консольний ринок (xbox one, ps4). Адже копії запускаються тільки після взлому самої консолі, що робить піратський ринок фактично не суттєвим. Іншим виходом стало створення нової системи захисту ігор – Denuvo, оцінка якої є дещо двоякою. З однієї сторони вона не вимагала постійного підключення до інтернету, проте з іншої – її механізм захисту весь час перезаписував дані на жорсткому диску, а тому міг призвести до виходу з ладу жорсткого диска.
Інша проблема – це брак раціонального, маркетингового підходу до рекламування продукту, який знову ж веде до втрати частини прибутку. В результаті утворюється замкнуте коло: низькі прибутки від існуючих ігор (через розповсюдження піратських копій та недостатню рекламу) обмежують можливості виробників у розробці нових продуктів.
Чим може похвалитися Україна?
Серед українських досягнень, звичайно, не має найкращої гри року, проте певні зрушення позитивного характеру у цій галузі все ж є.
У 1995 році в Києві була заснована компанія GSC Game World Сергієм Григоровичем, яка спочатку займалась інтерпретацією західних ігор на російську мову і була орієнтована на російський ринок. Першим самостійним продуктом стала стратегія в реальному часі «Козаки – Європейські Війни» яка охоплювала історичний період XVII – XVIII століть.
Попри фактичну відсутність реклами (реалізатор не мав достатньо коштів і не вірив в успіх проекту), гра набула чималої популярності і принесла компанії прибуток в $1 мільйон. Основною характеристикою «Козаків» стала можливість керуванням на карті до 8 тисяч юнітів (бойова та робоча одиниця), яке стало можливим завдяки використанню 2D спрайтової графіки (двовимірне зображення, що переміщається на нерухомому фоні) для предметів і людей. Після цього були ще три проекти: ігри «American Conquest», «Alexandr» (на замовлення від французької компанії Ubisoft) та «Козаки ІІ – Наполеонівські війни» та вони не виявилися успішними.
Але справжня слава до GSC прийшла в 2007 році, після презентації «S.T.A.L.K.E.R.-Тінь Чорнобиля.» Гра була створена на рушії (основна програмна частина відеогри) X-Ray, створеної самою ж компанією GSC, під час розробки гри «Oblivio Lost»
На період виходу гра стала найпопулярнішою з коли-небудь зроблених на території України та Східної Європи. Перша частина була продана тиражем в більш як 1,6 мільйонів копій, і станом на березень 2007 року займала восьму позицію в списку найбільш продаваних ігор для різних платформ.
Не дарма в 2008 та 2009 роках вийшли наступні частини гри «S.T.A.L.K.E.R.- Чисте Небо» та «S.T.A.L.K.E.R.- Поклик Прип’яті». Загалом, по всьому світі серія була продана тиражем в 4 мільйони копій.
Іншою компанією є 4A Games, які від’єдналися від GSC Game World. За період свого існування вони створили такі ігри як «Metro 2033» та «Metro Last Light», по мотивах однойменного роману російського письменника Дмитра Глуховського. Перша частина гри була продана тиражем 1.5 мільйонів копій, що на 2010 рік було не таким вже і значним, на що вплинула відсутність реклами. Проте проект м’яко зустріли критики та любителі відеоігор по всьому світі.
Друга частина серії «Metro Last Light» вийшла в 2013 році і виявилась більш популярною завдяки кращій рекламній кампанії. Так, лише в Сполучених Штатах за перший тиждень після випуску, продажі нової частини втричі перевищили продажі попередньої частини гри за три роки.
Нові ініціативи та світові конкурси
Не можна не згадати і про Global Game Jam (найбільший в світі конкурс по створенню комп’ютерних ігор), який пройшов на початку лютого, і в якому цього року вперше взяла участь Україна. Сам конкурс об’єднує весь світ завдяки його організації онлайн. Все проходить в реальному часі в різних університетах світу і зв’язок тримається завдяки інтернету. Цього року в ньому взяли участь більше як 33 тисяч осіб.
В Україні він пройшов на території Кіровоградського Національного Технічного Університету і участь в ньому взяли 70 розробників відео ігор з різних куточків України. Оскільки гру треба написати на певну тему і на її створення дається 48 годин, було представлено 14 готових проектів.
Перше місце в Україні зайняла гра по мотиву повісті «Вій», друге місце «Julimbit», де Ромео разом з Шекспіром мають звільнити Джульєтту, третє місце розділили дві гри: «Сlap–clap», де потрібно керувати персонажем плескаючи в долоні, та «Ritual of Ra» в якому потрібно єгипетським богом сонця Ра боротись проти нечисті.
Чого чекати у найближчий час українській ігровій індустрії?
Для початку варто зазначити, що Україна в цій сфері стикається з тими ж викликами що і закордонні компанії: недостатнє фінансування, брак рекламної кампанії, піратство. Проте в силу внутрішніх обставин має й ряд власних проблем. Найбільш вагомою з них є безпекова нестабільність та застарілі корупційні схеми, які не лише не дозволяють забезпечити збільшення фінансування через закордонні інвестиції, але й приводять до небажання окремих компаній працювати в цих умовах: зокрема, 4A Games в 2014 році перенесли основну частину офісу в Мальту через запропоновані пільги та низькі податки, а також програму підтримки ІТ інвестицій на рівні держави, чого в Україні, на жаль, немає.
Проте оптимізм вселяє високий рівень професіоналізму наших спеціалістів – не дарма в нас відкриті офіси Wargaming Kiev, Ubisoft Kiev, Crytek Kiev – а тому в наших компаній є можливість завдяки хорошому фінансуванні стати одними з найкращих в світі.
На останок варто згадати про плани наших компаній: у 2016 році планується вихід кількох нових продуктів, а саме 4A Games розробляють новий проект з серії Metro, а GSC Game World готують перезапуск «Козаки 3» яка, сподіваємось, принесе прибуток нашим виробникам та дасть їм поштовх для створення нових проектів.